Springandes till Hussains (AS) grav..

Muharram är shiiternas månad.. Ashura är shiiternas 10 dagar.. 10 dagar av sorg följd på sorg följd på sorg. Shiiternas historia är präglad av förtryck, hat och död. Inte konstigt att man inom dessa 10 dagar hamnar i en dvala, där man reflekterar över liv och död. Din själ vill bära svart. Din mun vill dricka vatten, men minns hur vår imam blev mördad törstig. Din hand vill klappa på bröstet, för att väcka upp hjärtat till Rukayyas skrik.. Ohh vad det är så mycket att tala om under dessa 10 dagar..
...
När det är ashura så älskar jag att gå till en hussaniya, ett moské liknande ställe där shiiter samlas för att minnas och sörja våra imamer som gick bort under denna korta tid.. Jag älskar att sitta för mig själv och låta tårarna svara till läsarens tal.
..
Att bo i Sverige komplicerar lite valen av vart man vill vara under Ashura.. men det känns oh så härligt att få möjligheten att sitta i en sådan församling och bara gråta ut och minnas, och minnas, och gråta. Det är så mycket som måste gå uuuuut. Och ut skall det gå.
..
En lattmiya jag verkligen älskar är "Arkoth jay azor al hussayn".. ska länka den här inshallah. En "vers" som verkligen får mig att bli rörd är när han säger : Jag vill inte komma till Dig för att pussa din grav, utan jag kommer springandes till dig Hussayn för att slänga mig i din grav och skrika ya Hussayn ya Hussayn!"
..
Det är 10 dagar under hela årets förlopp, gör något av dessa 10 dagarna vänner.. Gud är kärlek xx

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0