BOOKNERDTIME!

Dags igen.
Jag har varit off bloggandet, för att jag läser när än jag har lediga luckor i mitt liv!!
så, jag har läst på sistonde (+köpt) ;
1. Nene Ormes- Udda verklighet. En enkel malmöit som jobbar i scifi, davidshall. Sjukt grym bok!
2. Paulo Coelho- Segraren står ensam. Paulo är grym, oavsett vilken genre han väljer! Denna handlar om girighet och en grov grov kärlek....
Köpte samt Paulo Coelhos, veronika bestämmer sig för att dö, Zahiren, Alkemisten OCH Robin McKinleys bok Sunshine.. mmmm.. Böcker... mmmmm... love it!
Wa salam xx

Kommentarer
Postat av: -----

Hej på dig.

Jag har många frågor och funderingar som jag vill ha svar på! Så jag är väldigt tacksam om du kan svara på de!



1- Hur vet man till exempel att man kan be morgon bönen vid rätt tidpunkt, inte bara morgonbönen utan alla andra böner också?



2- På ramadan så vad är det man inte ska göra?

Till exempel ska man inte lyssna på musik?



3- När man ber så ber man på en ''sigade'' ju, men under ''sigaden'' så är det en matta, men mattan har jag gått på med utomhus-skor, så frågan är kan man ändå be på den eller?



Dessa här frågor vill jag gärna ha svar på så fort som möjligt <3

2011-07-09 @ 12:21:42
Postat av: ----------

Hej på dig.

Jag har många frågor och funderingar som jag vill ha svar på! Så jag är väldigt tacksam om du kan svara på de!



1- Hur vet man till exempel att man kan be morgon bönen vid rätt tidpunkt, inte bara morgonbönen utan alla andra böner också?



2- På ramadan så vad är det man inte ska göra?

Till exempel ska man inte lyssna på musik?



3- När man ber så ber man på en ''sigade'' ju, men under ''sigaden'' så är det en matta, men mattan har jag gått på med utomhus-skor, så frågan är kan man ändå be på den eller?



Dessa här frågor vill jag gärna ha svar på så fort som möjligt <3

2011-07-09 @ 12:22:31
Postat av: Laleh

Hej -----

Ber om ursäkt för försenad svar, har inte varit alls aktiv här. Men här kommer det:



1. Alla böner har utsatta tider beroende på solen och dagens tidpunkt.. Det finns många "lappar" som man kan skaffa sig för att hålla sig vid rätt tid, lapparna kan du lätt ta till dig från någon moské, eller närmaste arab/muslim-kiosken. Tiderna är exakt satta och man försöker hålla sig till de.. Personligen när det gällde morgonbönen innan Ramadan, kollade jag på text tv, solens uppgång och såg till att jag bad någon 45 minuter innan. Inget svårt, man får fatt på det så småningom ;)



2- Hela ramadan månad är en helig månad. det handlar inte om att man inte ska lyssna på musik eller liknande.. det handlar om att visa för sig själv och Gud att du KAN motstå sådant, att det inte är hela världen.. Sen finns det självklart några låtar inom vissa genre som är oerhört sexuellt relaterat och som man ska nog avstå från att lyssna på. Och sånt vet man bara, genom logik.



3- SJälva el sigade ska vara ren, vad du har under spelar absolut ingen större roll.. Jag brukar ibland vandra iväg till balkongen, rulla upp sigaden och be där.. Ingen större ting ;)



Hoppas dessa svaren räcker för dig min vän, fler frågor så är det bara och ställa de! Ramadan Kareem xx

2011-08-13 @ 19:06:36
URL: http://muntadhirin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0