Förnekelse.

Alla vet att inom Islam så finns det två olika vägar, så att säga. Shia och sunni. Varför blev det så här egentligen? Vi tror på samma Gud, Allah, samma profet, Mohammed. Men det är därefter som allt går nedåt... Shia tror på Ahlul Bayt som Gud nämner i quraanen vid många olika tillfällen. Där Gud har sagt till Imam Ali (AS), "Ya Ali; Mn habboke, habboni; we min shi3atoke shi3ti" = "Ali; Den som älskar dig, älskar Mig. och din shiaa är Min shiaa". Så varför förneka GUDS ord? Jag förstår det inte.. 

Jag ville nämna en grej till både muslimer och icke muslimer som har för sig att de vill läsa quraanen, antingen för kunskapens skull eller för att man helt enkelt gillar det. Vissa quraaner har tafsir, Förklaring. De förklarar vid sidan, på varje sida, vad de olika orden betyder i en sura osv. Men akta er för att de som har "förklarat" quraanen må inte vara sad8in; sanna/trovärdiga (?).
Jag är alhamdulillah med ahlul bayt.. Jag fick en quraan från min far från Syrien. Jag läste i den, och insåg att det finns småfel astagfurallah. De har förklarat orden på ett sätt som fick mig och bli stum. Där det stod klart och tydligt om Imam Ali; hade de förklarat som något helt annat. Det är som att se färgen rött framför sig, så förklarar de nej nej nej, det är inte rött utan det är bara hur man uppfattar det men i grund och botten så är det grönt............... Ursäkta?! Det är förfärligt. Förnekelsen.. Förfärligt.
Förneka aldrig vem du är. Var stolt över vem du är. Men se till så att du är stolt över rätt grej..
Och så ni vet, stolthet har sina gränser och regler också. Gå inte på Guds mark som du vore en konung, utan gå som du vore en slav. För vad är du värd? Gud skapade dig som den bästa skapelsen.. Och du går runt med huvudet högt som ingenting. Nej nej min kära vän. Frukta Gud. Gå vid sidan av vägen och tacka Gud för marken du går på. Vem vet, imorgon kanske du inte gör det xx

Kommentarer
Postat av: Monti

väldigt bra skrivet och inspirerande argument.

2010-06-07 @ 12:44:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0