Dagens Muslimer & ickemuslimernas fördomar.

Jag har läst några muslimska bloggar. Och jag är fascinerad och chockad, och stolt måste jag säga. för det man ser av muslimer i samhället, det svenska samhället, är något som man borde skämmas över. Som tex. en sann historia jag har hört; en muslimsk kille satt i en bar/disco med en halvklädd tjej vid sidan om. hans vän kommer in (icke muslim) och blir chockad. Han säger till den muslimska killen, är inte du muslim, är inte detta haram för dig? Den påstådda muslimen svarar; vadå, ser du inte att jag dricker iallafall inte... Vad KAN man egentligen svara till något sånt dumt. Killen gick hem efteråt med tjejen. Men bara för att han inte drack, så gjorde han inget haram.
Många icke muslimer går in på små grejer inom islam och förbiser det viktigaste vi har. De tänker endast på, Men oh herregud, varför får mannen gifta sig med 4 kvinnor samtidigt och inte kvinnan? Varför får mannen dubbelt så mycket pengar i arv än hans systrar får? Varför gifte profeten Mohammed (SAW) sig med en liten flicka, det gör väl han till en pedofil!
Sådana smågrejer irriterar mig personligen. För att svaren är väldigt enkla och logiska.. Vid tiden då profeterna levde, så var det inte så många kvinnor i byarna. för många män, för få kvinnor. Varje kvinna (vad jag vet) vill ha den moderskänslan. Av att ha en egen son/dotter. Så då gifte männen sig med flera och gav var och en kvinna sina rättigheter och behandlade de alla lika. Mannen får dubbelt så mycket pengar i arv än kvinnan det pga. det var och ÄR mannens plikt (om man nu säger att det är en plikt; för vissa är det en ära) att ta hand om och försörja sin familj. Så mannen får det dubbla inte för att rymma iväg till Las Vegas och spela bort sina pengar. Nejdå, han tar hand om sin familj med de. Logiskt, eller? Och det här med profeten.. Ja, jag tycker att det är ren okunskap som tyder på den personen som säger något sådant. Mohammed (SAW) gifte sig med Aicha när hon var en liten flicka. Ja. Man måste påpeka att på den tiden var det få kvinnor och man ville föra vidare mannens arv, mannens namn. Då gifte man sig ung. Alla gjorde det då. Fyfan, min mormor gjorde det, vid 12 års åldern. Hon älskade min morfar (Allah yirhamhom). Vad jag försöker säga är att, kära folket, dra inte för hastiga slutsatser utan att se hela processen. Allt har sin mening. Allt är logiskt. Islam är logiskt. Alhamdulillah we shukr.

Kommentarer
Postat av: Musa

Jag håller med 100 %, vad har hänt med folkets logik nuförtiden? ,



Vart bor du ngnstans?¨



2010-06-26 @ 15:18:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0