Shahr Ramadan..

Imam Ali(A) sade: ”Ramadan är Guds månad, Sha’ban är profetens(S) och Rajab är min månad.”

Salam.
Ramadan är här snart. För varje år som går, så blir det tidigare.. Förra året, så var det i mitten av Augusti. Detta året, i början av Augusti månad. But I dont mind. Jag älskar ramadan. Det är något med det. Du kan säga att, det känns oerhört heligt. Härligt. Att fasta, är ingen börda. Är inget svårt. De som inte har provat det tror det dock. Men det är inte alls så. Det är som en mo3jezze. Vetenskapsmän har försökt och visa människor att det är inte bra för människans kropp och gå utan föda i minst 12 timmar (och mer). Men det är förgäves. Bara de som har fastat, som har prövat det, kan verkligen säga att det är inte alls så farligt. Visst, man blir lite törstig då och då. Men, who cares? Håll ut, så får du sen mammas härliga mat; och ingen hindrar dig.
Det som är mest thawab, är att innan du ska bryta din fasta.. dvs, vid ca. 21-22 tiden, ska du gå be salat el asr. Det är verkligen en thawab till dig. För då bevisar du dig själv, att du kan för 5 minuter, sluta och tänka på DIG själv, sluta tänka på vad DU vill ha.. utan prioriterar din Gud.
Jo mina vänner, månaden Ramadan är något jag ser fram emot. 1 gång om året, i 1 månad. Varför undvika det? Varför frukta det? Älskar det. Alhamdulillah.
Ps, jag tänker INTE kolla på bab el hara detta året.. snacka om samma scenarier om och om och om och om igen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0